2017. szeptember 26., kedd

Karélia sapka és sál

Karácsonyi közös horgolás első hét





A karácsonyig még sok idő van, de az ősz már a kertek alatt jár. Az itt látható sapka és sál karácsonyi ajándéknak is kitűnő, de ha úgy gondolod, az idén ilyet viselsz, akkor bátran készítsd el már most! :-)
Egy sapka és egy sál. Mindehhez egy új fonalat használtam, amiről azt is megtudtam, nagyon jó meleg! Amikor a sapkát horgoltam, kicsit fáztam, és a félkész sálat a vállamra terítettem. Finom, meleg volt. Legalább ez a teszt is megvolt. :-)

Karélia sapka és sál

Karélia sapka és sál


Mérete: a sapka kb. 52 cm bő, és kb 25 cm magas.
A minta rugalmas, a sapka 56 cm-es fejbőségre pont jó.
A sál szélessége 15 cm, hossza 160 cm

Szükséges anyagok és eszközök:

  • Fonal: 5 gombolyag Schachenmayr Colour Ombré fonal, a modell a 82-es árnyalatból készült.
  • Horgolótű: 4,5 mm és 6 mm-es
  • Nagy lyukú tű az eldolgozáshoz
  • Olló
  • Centiméter vagy vonalzó (mert mérni azt kell)


Ha még eddig nem szerepelt a repertoárodon a corner to corner, vagyis az olyan horgolás, amikor az egyik sarokban kezded a munkát és egyre hosszabb sorokat horgolva haladsz, majd egyre rövidebb sorokkal eljutsz az átellenes sarokhoz. 
Erről a technikáról már írtam többször, és készítettem is fényképes tutorialt.

Tehát, ha nem ismered a technikát, itt az alapokat tudod megtanulni:

Ha nem csak háromszöget akarsz horgolni c2c-vel, akkor itt tanulhatod meg azt, hogyan lesz ebből négyszög.:

A technika megtanulása, felfrissítése után kezdjünk is neki.

Corner to corner minta

Sapka


Javaslom, először horgold meg a sapkát, ami majdnem 2 gombolyag fonalat jelent. A felhasznált fonal mennyisége függ a fejbőségtől, és a sapka magasságától. 

A sapkát síkban horgoljuk, tehát készítünk egy téglalapot, majd ezt a téglalapot két rövidebb oldalán összevarrjuk, így egy hengert kapunk. A homlokhoz kerülő passzét az összevarrás után horgoljuk a sapkára, körben. Rövidpálcák, a második sortól kezdve hátsó szálba öltve.
A sapka méretezését máshogy kell megoldani, mint amikor körben, a fejtetőtől haladva horgolunk.
A fejbőség fogja adni a téglalapunk hosszabbik oldalát, a sapka magassága a rövidebbet.

Készítettem egy rajzot a könnyebb megértés kedvéért.

Sapka és sál mintarajza

A sapka horgolása


A sapkát 6 mm-es tűvel kezdjük horgolni, és addig növeljük a kis négyzetek számát, ameddig el nem érjük a sapka tervezett magasságát. Esetünkben ez 12 kis négyzetet jelentett. Amikor eléred a sapka magasságát, egyik oldalon szaporítasz, a másikon már nem, így a kezdeti háromszög alak elkezd nyúlni, és egy levágott sarkú négyzetre hasonlít. Addig kell folytatnod a horgolást így, ameddig el nem éred a fejbőségnek megfelelő hosszúságot. Ettől a pillanattól kezdve, egyre rövidebb soraid lesznek, mert mindkét oldalon fogyasztasz. Amikor az utolsó kis négyszög helye is betelt, készen  vagy. A rövidebb oldalakat illeszd össze, és varrd össze. Én ezzel a fonallal egyszerűen csak átöltögettem egyik oldalról a másikra, méghozzá a munka színén. Egyáltalán nem látszik, most, hogy számoltam a négyszögeket, nem találtam a varrást. :-)

A karélia sapka félkészen, a teteje nincs befejezve
A sapka ilyen, amikor még nincs összehúzva a teteje

A pánt készítése

4,5 mm-es tűvel, azokban a négyszögekben, ahol a pálcák állnak, minden pálcaközbe tettem egy rövidpálcát, a másik állású négyszögnél összesen kettőt egy kis négyszögbe. Az, hogy itt hány pálcát teszel a kis négyzetekbe attól is függ, mekkorára kell szűkítened a sapka alját. 
A pánt második sorától a rövidpálcákat hátsó szálba öltöttem. 
4 sor után befejeztem a munkát.
Ezek után a szálakat eldolgoztam.

A sapka tetejének zárása

A sapka felső szélén, az utolsó sorban nagy öltésekkel menj körbe, majd óvatosan húzd össze a sapka tetejét. A biztonság kedvéért, még egyszer öltögess körbe, és zárd a felső nyílást.

Karélia sapka készen

Pompon


  • A sapkára varrj kész pompont.
  • Készíthetsz saját fonalából is pompont, méretétől függően egészen sok fonal elfogyhat ekkor! :-)
  • Ha nem szereted a pompont, ezt a lépést hagyd ki.  

Sál

A sál corner to corner technikával készült, a jobb alsó sarokban kezdve. Hossza tetszés szerinti, ha meghatározott mennyiségű fonalad van, akkor addig horgolod, ameddig a fonal tart. Legalább 3 gombolyag Colour Ombré fonal kell hozzá!

Karélia sál

6 mm-es tűvel horgoltam, kilenc négyszög szélességig szaporítottam, amikor elértem a kívánt szélességet, már csak az egyik oldalon szaporítottam, a másik oldalon nem.
Amikor úgy látod, már kevés a fonal, de azért még pár sorra valód van, fejezd be a négyszöget. Ekkor egyik oldalon sem szaporítunk, kitöltjük a négyszögünk maradék helyét.

A sálad lehet keskenyebb vagy szélesebb, arra figyelj, ha szélesebb a sál, a megadott fonalmennyiségből rövidebb sálad lesz!

A fonalat megtalálod a fonalbolt.com webáruházban, egészen pontosan itt: https://www.fonalbolt.com/Colour_Ombre

Jó munkát!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése