2014. október 27., hétfő

Vastag fonal - gyors siker

Ne félj a vastag fonalaktól!

Többnyire divatholmit készítünk, kevesen vannak, akik szép, vékony fonalból kötnek csipkepulóvert vagy norvég mintást pulcsit.
Amúgy is ma már nem is a norvég minta a divat, hanem a Fair Isle, ami pont olyan, mint a norvég, csak nem formára kötnek, hanem a kész alapdarabokat szabással alakítják pulóverré. Jó, tudom, ennél bonyolultabb, de aki egyiket se ismeri, annak ennyi információ elég is erről, no meg ez itt egy horgolással foglalkozó blog.

Ha sapkát, sálat, kendőt, kapucnit, ponchot készítesz többnyire, akkor a vastag fonalaktól ne félj!
A vastag fonalakhoz jó vastag tűt kell használnod, amivel a munka nem túl kellemes szerintem, de az az előnye megvan, hogy 1 óra alatt készen vagy egy hosszabb sállal is.

Hogyan jutsz vastag fonalhoz?

  • Megveszed a boltban
  • Több szálat összefogsz.

A fonalválasztékhoz ma már minden gyártónál hozzá tartoznak a vastag, nagyon vastag és még annál is vastagabb fonalak.

Bulky, chunky, super bulky vastagsági jelölésekkel ellátott fonalakról van szó. 5-6 -os fonalvastagság

De ha összefogsz 2 szálat, ami 3-as vastagság, vagyis középvastag, amit egyszálasan 4-5 mm-es tűvel horgolsz, máris van egy vastag fonalad.
Ha még bátrabb vagy, és 3 szálat fogsz össze, veheted is elő a 10 mm-es tűt a horgoláshoz.

Horgolótűk

Azt, hogy pontosan mekkora tű kell neked, ki kell tapasztalnod. Én is sokáig kerestem egy-egy sapka horgolásánál, melyik az a tűméret, amikor már elég laza, de még nem túlságosan az, és ráadásul elégedett is vagyok az eredménnyel.

A Bravo Big fonalhoz például 15 mm-es tűt használtam, és végre elégedett vagyok! Tavaly kisebb tűvel horgoltam, ahogy javasolták is, és nekem túl merevnek tűnt a sapka és sál. Sokat kísérleteztem, kipróbáltam a fonalhoz ajánlott mintákat, tűméreteket, kötöttem, horgoltam, a spirálmintás sapka és a laza csipkemintás sál kivételével annyira nem tetszett a kész mű. Volt, hogy csak annyi volt a probléma, hogy a fonalból nem jött ki olyan hosszú sál, mint ami kényelmesen kétszer körbeérte volna a nyakamat, máskor meg túl sérülékenynek éreztem a laza sálat, horgolva pedig túl szorosnak.

Sál Bravo Big fonalból

Tehát kísérletezni kell!
Jó, ha tudod, hogy ha gyapjútartalmú a vastag fonalad, akkor az puhább, mint a 100 % akril ugyanolyan vastagságban.
Ha puhább akrilt veszel több szálasan, akkor vastag, de puha fonalat kapsz.

A nagyon vastag fonalak nem 5 vagy 10 dkg-os gombolyagokban vannak, hanem 15-20 dkg-os, hatalmas gombolyagokban. Egy gombolyag ehhez a súlyhoz képest meglepően kevés fonalat tartalmaz, de nem is lehet összehasonlítani egy vékonyabb fonallal.

Egy gombolyagból elkészül a sál vagy nyakmelegítő. Ha sapka-sál kombót akarsz, akkor vagy rövid sálad lesz, vagy egy együtteshez két gombolyagot veszel.

6 pálca egy sorban - sál
Ha egy gombolyagos projektet akarsz, és sapka-sál a cél, akkor először készítsd el a sapkát, majd mérd le, mennyi fonalad maradt, és próbáld megsaccolni, milyen szélesen tudod elkezdeni, hogy értékelhető hosszúságot kapj!
A másik lehetőség, készítesz egy olyan hosszú láncszem nélküli pálcákkal készülő sort, amilyen hosszú sálat akarsz, ezt leméred, valamint a maradék fonalat is, és szorzás-osztás után kiderül, hány sort tudsz még horgolni .





2 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyon tetszik a blogod, és azt szeretném kérdezni, hogy egy takaró horgolásához milyen vastag fonalat ajánlasz?:) És mennyi gombolyaggal? Ha azt szeretném, hogy jó puha legyen, akkor milyen fajta fonalat vegyek?? :) Köszönöm! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, köszönöm! :-)
      A takaróhoz sokféle fonalat használhatsz. Sport vastagságtól kezdve, a kapható legvastagabbig.
      A szükséges anyagmennyiség függ a mintától, a takaró méretétől is.
      A puhaság olyan dolog, amit egyénenként máshogy értékelünk. Volt olyan fonal, amire rá volt írva, szuper puha, szerintem is puha volt, de egy vevőm mégis azt mondta, az nem puha, sőt, hogy nálam egyik fonal sem puha. :-) A puha és a tartása van fogalmakat kell magunkban tisztázni. A nagyobb tűvel horgolt holminak egyébként puhább a fogása, és van esése.
      A Baby fonalakat tudom ajánlani, azokat direkt a babák érzékeny bőréhez fejlesztették ki, azok általában puhábbak, mint a többi fonal. Az akrilok közt sok puha van, ahogy a gyapjúval kevertek és a gyapjúk között is. A gyapjúnál azért vigyázni kell, mert szúrhat, és nem minden gyapjúfonal puha.
      Azt hiszem, jól összezavartalak már, de ötletet adtál, hogy majd erről írjak egy hosszabb posztot. :-)

      Törlés